Jornada economia a Solsona: reptes i futur

Us oferim en 10 punts el resum d'aquesta interessant jornada:

1. L'hosteleria i el camp, grans oportunitats, la indústria l'interrogant
La diagnosi del representant del gremi d'hostaleria, Sr. Joan Montraveta, és clara: en els últims 6 anys ha millorat molt l'hostaleria de Solsona. Pel representant d'Unió de Pagesos, Josep M. Pujantell, les oportunitats al camp s'han diversificat amb possibilitat en agricultura ecològica, genètica, aprofitament forestal, conreus fomentant amb foment de l'estalvi (p.e. sembra directa) i ramaderia.
El problema està en la indústria. Ha augmentat l'atur i algunes empreses han tancat. A més, no es preveuen inversions a curt termini.

2. El Centre Tecnològic Forestal de Catalunya, pilar del Solsonès
Amb 150 treballadors, aquest ens transversal, que estrenarà directora, la Glòria Domínguez, seguirà sent eix de nous projectes i pont per a empreses, treballadors i emprenedors.

3. Microempreses millor que grans empreses
El tancament de grans empreses i el poc crèdit fan pensar que tindran èxit empreses de petit volum i que facin la feina molt ben feta. Allò relacionat amb innovació, energies renovables i turisme, grans oportunitats.

4. Poc crèdit o nul i amb condicions
Marc Garrigasait, president de Koala Capital Sicav va presentar el passat i el present, tot remarcant-nos que en el futur cal que vivim sense crèdits i que això és una gran oportunitat pels petits i per a les comarques petites com el Solsonès. Per la seva banda, el president de Caixa Manresa, Manel Rosell, contradient la intervenció del Marc Garrigasait, manifestava que hi haurà crèdit però amb una estratègia diferent. Per exemple, l'inversor haurà d'aportar un 30% i l'entitat financera un 70%.

5. La imatge de Solsona que convé projectar
Marc Marcè, director del diari Regió7 va remarcar que cal que Solsona cerqui quina identitat vol projectar per tal que quan algú pensi en Solsona de seguida tingui referents positius. Cal aprofitar allò més arrelat: el Carnaval, la tradició, la capitalitat de bisbat, el museu diocesà, els monuments... cal projectar sentiments, uns sentiments que tothom pugui explicar i que siguin motivació per al turisme.

6. Cal ser un equip, unir esforços
En una comarca petita cal anar a la una, unint esforços i estratègies. Cal més que mai, sinèrgies entre tots els agents per tal que es pugui crear riquesa, generar llocs de treball i oferir estabilitat pel futur.

7. Cadascú ha de fer els deures, posar en valor allò de bo que té
Montraveta, del gremi d'Hostaleria, tenia clar que tothom, administracions i iniciativa privada, s'han de posar les piles ja que és bo que el creixement sofert des del 2003 no s'aturi i que la modernització de la comarca permeti superar el difícil moment. Què ensenyar quan ens vénen a veure? Per tant, cal potenciar el museu, cal potenciar nous museus (de gegants, etc.), cal anar-se convertint en referent de qualitat.

8. Internet, possibilitat de present i de futur
A la pregunta sobre on treballar a Solsona si no es feia en els llocs més grans, Marc Garrigasait oferia com a porta, internet, l'espai on més barat i més senzill pot ser vendre sense haver de canviar de ciutat. Ara bé, internet és un món no gens fàcil. Per això, Josep Cerveró, conductor de l'acte, esperonava a fer el que un sap fer de la millor manera possible,

9. Canvi de ritme en l'economia, diner parat i inversions petites
Si bé els diners no corren gaire, malgrat les injeccions públiques, cal que els promotors treballin de valent, començant per inversions petites i posant-hi l'esforç necessari sense desanimar-se, ja que com ha dit l'oient Josep Pujol, de promocions Cal Dot, estem preparats per l'èxit però no tant per l'error.

10. Situació molt difícil, però amb possibilitats pels petits

Si bé la situació és complicada des de molts punts de vista, el fet que la crisi sigui sobretot financera pot permetre que, gràcies a creativitat, els petits puguin sortir de la crisi i fer-se grans. Cal coratge i aprofitar les moltes oportunitats d'una comarca, el Solsonès, que té una ciutat acabada, com Solsona i que pot, ha de poder, aprofitar els seus recursos de la millor manera possible. L'Hostaleria, el turisme i el camp són les grans oportunitats. És molt important repensar la indústria perquè aquesta no quedi deserta potser fent com els xinesos: copiant aquells que ho fan molt bé.